Thursday, February 12, 2009

JELINGAN MANJE BAPAK AKU

Kisah ini benar-benar terjadi padaku sewaktu aku kanak-kanak dahulu.

Ayah aku suka memberi amaran padaku dengan menjeling garang jika aku membuat sesuatu yang tidak disukainya. Contohnya, jika ke kedai, kalau aku mengambil gula-gula, dia akan menjeling padaku bermakna aku disuruh letakkan semula gula-gula itu ke tempatnya semula.

Suatu hari,aku mengikut ayah ke surau untuk solat maghrib.Ketika sedang rukuk, aku melihat kain pelikat tok imam tersepit di celah punggungnya. Aku yang 'konon'nya ingin membantu, terus menarik kain yang tersepit itu. Ayahku yang sedang solat terus memberi jelingannya padaku. Aku pun faham maksudnya itu, lalu terus memasukkan semula kain pelikat tok imam itu semula ke celah punggung tok imam tadi. Apalagi,melatah lah tok imam tadi. Habis satu jemaah batal solat mereka kerana turut terkejut dengan latahan tok imam tadi. Ayahku yang bermuka merah padam menahan malu dan marah mengheret aku balik ke rumah. Malam tu, berbirat punggung aku dirotannya.

Moral : Jangan memandai nak masukkan kain ke celah punggung tok imam

2 comments:

★☆inchek [s.h.a.n.d.y.e] ★☆ said...

hoho...
kamu masih belum dalam kategori glebabi nakal...
bayangkan kalau kamu cucuh lighter pada org yg tengah sujud?
hehe...
masa tuh dh dekat gle nk raya...
time tu org sume tgh solat terawikh...
aku dgn kawan-kawan aku tak solat pun... sibuk main bunga api dgn mercun (kat depan masjid plak tu) gle extreme!!
then aku plak bley gi memain kaco pakcik yg tgh solat kat tepi2 branda masjid ittew... gle takleh fokus pakcik tuh asyik kena cucuk lighter je kaki dye...
ble dye kalih kitorunk nyuruk bawah tangga so tak nampak...
wakakaka...

zawawi said...

sumpah ko sengal hahahaha